نقش کیمه (تنفس صحیح) شماره یک

همه انسانها نقش نفس کشیدن را در طول حیات خود به درستی می‌شناسند و سعی دارند با تنفس صحیح در زندگی روزمره، انرژی کمتری صرف تفکر کنند تا از این طریق سوخت و ساز بهینه‌تری را نیز به یک نقطه تاثیر گذار برسانند .

اجرای دم و بازدم درست (که همان تنفس دیافراگمی محسوب می‌شود) در یکی از نقاط حساس بدن شکل می‌گیرد که در بالای شکم و در زیر قفسه سینه قرار دارد. به اجرای صحیح این عمل در کاراته کیمه می‌گویند.

دستیابی به تنفس درست نیاز به تلاش و زحمت بسیاری دارد که به طور حتم این اتفاق نیز یک ذهن قوی و روح والایی را می‌طلبد تا با تکیه بر آن بتوان طی مسیر کرد.

کیمه یا نحوه تنفس صحیح، امروز در هنرهای رزمی یک چالش محسوب می‌شود به نحوی که برای بسیاری این پرسش وجود دارد که آیا تمرینات ذهنی تنفسی، یک تفکر و یا رویای آرزومندانه است یا خیرَ؟ بدون شک باید به این پرسش پاسخ داد که هرگز کیمه آرزو نیست، بلکه یک تمرین واقعی است؛ تمرینی که اگر فقط با تلاش و کوشش بدنی، یک ذهن دقیق و اصول دم و باز دم همراه شود، مسیر درک کیمه را نیز هموارتر می‌سازد.

ورزشکاران رزمی تنها با مهارت تکنیکی نمی‌توانند به یک روح و جسم قوی دست یابند بلکه باید این مهارتها را همراه با واکنشهای ذهنی به مهارتهای واقعی نزدیک و تکامل بخشند.

بسیاری از افراد هنگام تمرکز چشمهایشان را می بندند و ذهن خود را رها می‌سازند. اما آیا بستن چشم‌ها به تنهایی اثر بخش است؟ یا باید تمام عضلات را شل و رها ساخت و با یک تنفس صحیح خود را از هر گونه آگاهی تهی کرد؟

همه رزمی‌کارها قبل از شروع هر تمرینی و اجرای تکنیک‌ها، فقط  و فقط از طریق تصور روشن محیط تمرین و احساس حرکت‌های تکنیکی، تمرین‌های ذهنی را تا حد ممکن واقعی و در زمان حرفه ای بودن به آن دست می یابند تا در فضای مسابقه بسیار راحت‌تر بتوانند خود را کنترل و بر حریفان غلبه کنند. آنچه رزمی‌کاران در طول تمرین‌های خود باید به آن دست یابند اجرای صحیح نفس کشیدن و تنفس درست همراه با روح آزاد و ذهن پاک است. تمام افرادی که هنر رزمی را می‌خواهند فرا بگیرند، باید اجرای صحیح تنفس را همزمان با یادگیری مهارت‌های تکنیکی، تمرین کنند تا این هنر کارآمدتر شود. البته در بسیاری از رشته‌های ورزشی، تمرین‌های تنفسی به صورت کلان وجود دارد و یا به عبارتی بخش اصلی و محوری آن ورزش محسوب می‌شود. یوگا این‌گونه روش‌ها را بسیار جدی می‌گیرد. من به شخصه این نقش محوری را در یوگا تجربه کرده‌ام اما در هنرهای رزمی، تمرکز و تنفس در فرم‌ها و در کاراته این پدیده در اجرای کاتاها بسیار نمایان است که اجرای این مولفه‌ها، مهارت ورزش‌کاران را در تنفس صحیح نشان می‌دهد. در نهایت نیز تنفس صحیح همراه با حرکات در قدرت و شتاب به چنان تاثیری می‌رسد که از آن با عنوان کیمه واقعی نام برده می‌شود. مثال‌های دیگری نیز می‌توان برای نشان دادن نقش تنفس صحیح در ارتقای موقعیت یک ورزش نام برد. مثلا در ورزش شنا و یا تیراندازی این مساله به خوبی دیده می‌شود. شناگران باید از پتانسیل بالای تنفسی برخوردار باشند و ورزشکاران تیراندازی نیز به هماهنگی ذهن و تنفس نیاز دارند تا بتوانند پیکان تیراندازی را به هدف بزنند.

 

بدون شک، این بحث یک تجزیه و تحلیل پیچیده است اما با تمرین‌های ساده می‌توان به اصول دم و بازدم دست یافت و این فرآیند تغییر را با قبول این حقیقت دریافت: «این خود ما هستیم که احساسات را خلق می کنیم و دیگران نقشی در ایفای این واقعیت ندارند». با این درک از حقیقت کیمه، کاربرد و تاثیر شگرف تنفس درست را در زندگی لمس خواهیم کرد .

You are here: مقالات تخصصی نقش کیمه (تنفس صحیح) شماره یک